Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

PARTNER PORTALU

Podjazd do domu. Sprawdź co warto wiedzieć przed budową!

Autor: Redakcja Dobrzemieszkaj.pl
11 sty 2021 18:55

Podjazd do domu powinien był trwały, bezpieczny i pasować stylistycznie do wyglądu zewnętrznego domu. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę, planując jego budowę.

Podjazd zwykle budujemy tak samo, jak drogę dojazdową do garażu lub wiaty garażowej. Często jest on jednak wykorzystywany jako dodatkowe miejsce postojowe dla domowników lub gości. Generalnie przyjmuje się, że minimalna szerokość podjazdu powinna wynosić 2,5-3 m, a długość – 5 m. Pozwala to na stosunkowo wygodne parkowanie.

Obecnie podjazdy najczęściej buduje się z kostek lub płyt betonowych, gdyż rozwiązanie to jest proste i szybkie w wykonaniu. Nawierzchnia z prefabrykatów betonowych jest również niezwykle łatwa w utrzymaniu. Niewątpliwym atutem płyt i kostek betonowych dostępnych na rynku jest też coraz ciekawszy design. Przy wyborze prefabrykatów przeznaczonych na podjazd należy wziąć pod uwagę ich grubość. Powinna być ona dobrana do masy pojazdów. Podjazd, na którym będą parkować samochody do 3,5 tony, należy wykonać z elementów o grubości min. 6 cm. Gwarantuje to odpowiednią wytrzymałość i brak pęknięć nawierzchni. Przy większej masie pojazdów grubość prefabrykatów betonowych powinna wynosić 8, 10, a nawet 12 cm, co pozwoli lepiej przenosić obciążenia.

Przeznaczenie wybranych płyt można sprawdzić w deklaracjach właściwości użytkowych produktu lub skonsultować z fachowcem. Zagadnienia techniczne przy budowie podjazdu są niezwykle istotne, ale warto również wziąć pod uwagę kwestie estetyczne oraz związane z bezpieczeństwem użytkowania.

Wielki format czy ażur? Melanżowe kolory czy pasy tygrysa?

Design kostek i płyt przeznaczonych na podjazd ma duże znaczenie, gdyż jego nawierzchnia powinna stanowić spójną całość z resztą aranżacji i stylem domu. Wiele ze współczesnych projektów nawiązuje do modernizmu, dlatego projektując nawierzchnię podjazdu warto rozważyć prefabrykaty w kolorach szarości. Barwa ta jest na tyle uniwersalna, że sprawdzi się również w przypadku stylu skandynawskiego czy klasycznego. Bardzo popularne w ostatnim czasie są też płyty wielkoformatowe. 

Osobom poszukującym nieco bardziej odważnych, a zarazem ekologicznych rozwiązań na podjazd, można polecić nawierzchnie częściowo ażurowe, która umożliwiają odprowadzenie wód opadowych bezpośrednio do gruntu. Po wyborze rodzaju płyt na podjazd, warto również zastanowić się nad dodatkowymi, funkcjonalnymi rozwiązaniami, dzięki którym podjazd będzie bardziej komfortowy i reprezentacyjny.

Podświetl podjazd i poruszaj się bezpieczniej

Budując podjazd warto przemyśleć jeszcze kilka aspektów: trwałość konstrukcji i bezpieczeństwo poruszania się po podjeździe. Na bocznych granicach podjazdu wskazane jest wykonanie obrzeży. Wzmacniają one konstrukcję nawierzchni i zapobiegają jej rozsuwaniu się na boki. Obrzeża mają również walor dekoracyjny i często wytyczają granice z terenem zielonym. Niektóre są tak zaprojektowane, że pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo poruszania się po podjeździe. P

Pamiętaj o poprawnej eksploatacji i dbaj o nawierzchnię

Podjazd wykonany z elementów betonowych jest niezwykle łatwy w utrzymaniu, ale dbałość o nawierzchnię i jej poprawną eksploatację jest bardzo istotna. Do odśnieżania nie należy używać metalowych narzędzi, ponieważ mogą uszkodzić nawierzchnię. Zabronione jest również stosowanie soli, która często powoduje nieestetyczne wykwity oraz negatywnie wpływa na środowisko, zwłaszcza na rośliny rosnące w pobliżu kostki, ponieważ utrudnia im pobieranie wody. Zamiast soli zaleca się używanie chlorku magnezu, który nie szkodzi nawierzchni, glebie i roślinom lub chlorku wapnia.
Budowa komfortowego podjazdu to złożone zadanie, które wymaga opracowania przemyślanego projektu uwzględniającego wiele elementów funkcjonalnych, technicznych i estetycznych. Należą do nich m.in. materiał o odpowiednich parametrach technicznych, bezpieczeństwo użytkowania, łatwość utrzymania nawierzchni w różnych warunkach atmosferycznych oraz design, który zawsze powinien współgrać ze stylem całej posesji.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także