Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Trwały i bezpieczny podjazd

Autor: Wojciech Napora
15 maj 2019 11:00

Wygląd i sposób budowy podjazdu zależy od tego, jaką powierzchnią działki dysponujemy i jak chcemy ją zagospodarować. Dawniej zwłaszcza przy pałacach i rezydencjach szlacheckich był on, oprócz ogrodzenia i ogrodu, miernikiem zamożności właściciela posesji. Dziś przy domach podjazdy są dość krótkie z uwagi na ograniczoną wielkość działek budowlanych. Zwykle sprowadzają się do krótkiego ciągu pieszo-jezdnego od bramy otaczającej posesję do garażu. Najczęściej ze względu na łatwość układania i trwałość materiału są one wykonywane z płyt lub kostek betonowych. Podpowiemy, jak wybudować trwały i bezpieczny podjazd, który posiada niepowtarzalny charakter.

Trwały, dobrze oświetlony, bezpieczny – to cechy idealnego podjazdu. Powinien być również elegancki i stanowić wizytówkę naszego domu czy rezydencji.

Najważniejszym aspektem, na jaki musimy zwrócić uwagę przy budowie podjazdów, jest trwałość elementów, z których zostanie on zbudowany oraz łatwość ich demontażu w przypadku uszkodzenia. W tej rywalizacji wśród materiałów budowlanych zdecydowanie wygrywają płyty i kostki betonowe.

Są to materiały trwałe, łatwe w eksploatacji i możliwe do szybkiej wymiany w razie potrzeby naprawy nawierzchni. Pamiętajmy jednak, że w przypadku budowy podjazdu musimy dobrać takie kostki betonowe lub płyty, które wytrzymają poruszanie się pojazdów o określonej masie – mówi Wojciech Średniawa, główny projektant z firmy Polbruk.

Czytaj także: Geometryczna metoda układania kostki brukowej. 

Nawierzchnia z elementów betonowych o grubości 6 cm może być wykorzystana do budowy podjazdów, po których będą poruszać się samochody osobowe i dostawcze o masie nieprzekraczającej 3,5 tony. W przypadku, gdy w naszym garażu będzie parkował cięższy sprzęt, należy dobrać elementy o grubości co najmniej 8 cm.

Jednym z najbardziej wytrzymałych rozwiązań, które proponujemy, jest płyta Polbruk Magna. Posiada ona dwie grubości: 8 i 10 cm. Świetnie nadaje się do budowy podjazdów przy domach w stylu nowoczesnym ze względu na prostokątny kształt i kolorystykę. Często przy budowie podjazdów używane są nasze produkty z gamy ekologicznych Polbruk Meba czy Greengo – podkreśla Wojciech Średniawa.

Prawidłowy dobór materiałów przy poprawnym projekcie i montażu nawierzchni powinien zagwarantować, że nasz podjazd pozostanie w nienagannym stanie przez długie lata.

Podgrzewany i dobrze oświetlony

Przy budowie podjazdu istotne są również inne kwestie. W naszej strefie klimatycznej ze względów bezpieczeństwa warto zainwestować w podgrzewanie podjazdu. Jest to szczególnie istotne zimą, gdy może zrobić się na nim ślisko na skutek zamarzania opadów atmosferycznych. Dla podjazdów krótkich i o małym nachyleniu zwykle stosuje się maty lub kable grzejne układane na szerokość rozstawu kół samochodu. W przypadku tych długich i o dużym stopniu nachylenia oraz natężeniu ruchu specjaliści zalecają ułożenie systemu na całej powierzchni.

Zastosowanie rozwiązań anty-oblodzeniowych wpływa również pozytywnie na trwałość i wygląd nawierzchni betonowej, gdyż wyklucza stosowanie agresywnych środków do rozpuszczania lodu i śniegu. W dłuższym okresie mogą one prowadzić do degradacji materiałów budowlanych. Przy podjazdach o dużym spadku i powierzchni warto zainwestować w odwodnienia liniowe (podgrzewane), do których spływa nadmiar wody. Dobre zabezpieczenie przed zimowymi warunkami atmosferycznymi to jednak nie wszystko.

Podjazd powinien być również prawidłowo i gustownie oświetlony, żeby poruszanie po nim nie stanowiło problemu nocą. W tym celu w nawierzchni można zamontować oprawy najazdowe lub na przykład podświetlić obrzeża za pomocą linii LED RGB przystosowanych do pracy w warunkach zewnętrznych.

Do montażu linii LED doskonale nadaje się na przykład obrzeże Flesz w kształcie odwróconej litery „L”. Pasek montowany jest pod „daszkiem”, co sprawia że światło delikatnie podświetla nawierzchnię, dzięki czemu podjazd wygląda bardzo elegancko i przede wszystkim jest bardziej bezpieczny dla użytkowników – mówi Wojciech Średniawa.

Innym sposobem oświetlenia są średnio wysokie słupki świetlne zlokalizowane po obu stronach podjazdu. Trwałość i bezpieczeństwo to nie jedyne aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy budowie podjazdu. Duże znaczenie ma także jego styl, który musi współgrać z resztą otoczenia.

Odnajdź swój styl

Dostępność możliwych rozwiązań estetycznych jest bardzo szeroka, gdyż liczba kostek i płyt betonowych o grubości równej lub wyższej 6 cm jest bardzo duża. Wśród nich znajdziemy nawierzchnie pasujące do prawie każdego stylu domu i ogrodu.

Do zastosowań w domach i ogrodach zaprojektowanych w stylu nowoczesnym, gdzie po podjeździe będą poruszać się cięższe pojazdy, polecamy płyty Polbruk Magna w kolorze stali kortenowskiej, nerino lub alpen. Przy ciągach technicznych do zabudowań gospodarczych sprawdzą się z kolei Polbruk Meba, Greengo czy Tetka. Jeśli architektura otoczenia naszego domu nawiązuje do stylu rustykalnego lub śródziemnomorskiego, to elegancko w tej aranżacji będzie prezentowała się Petra, Napoli czy Trento – mówi Wojciech Średniawa.

Z kolei gdy po naszym podjeździe będą poruszać się wyłącznie samochody do 3,5 tony, to ilość wzorów, kształtów i barw kostek oraz płyt o grubości 6 cm jest tak duża, że w zasadzie jedynymi ograniczeniami są tylko nasza wyobraźnia i wyczucie smaku.

Pamiętajmy o tym, by rodzaj nawierzchni wybierać mądrze i dostosować go do przestrzeni, którą dysponujemy. Tylko od tego zależy, czy nasz podjazd będzie stanowił wizytówkę posesji przez długie lata.

Źródło: Polbruk

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także