SEO w pracy projektanta wnętrz: jak skutecznie promować się w sieci?

Autor: Justyna Łotowska
03 marz 2020 08:49

Prowadzisz własną pracownię projektową? Chcesz być widoczny w sieci? Zastanawiasz się, czy twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO? O podstawowe wytyczne i błędy, jakie popełniają przedsiębiorcy w internecie pytamy Norberta Wyszyńskiego, prezesa zarządu agencji DNS Group.

Już 26 marca w Olsztynie odbędzie się kolejna konferencja dla zawodowo projektujących wnętrza - Studio Dobrych Rozwiązań. W trakcie wydarzenia zapraszamy także na wykład eksperta z agencji SEO DNS Group, który podpowie, jak skutecznie promować się w sieci oraz jak powinna wyglądac strona architekta wnętrz, aby łatwo było ją odnaleźć w internetowej dżungli. Prezes zarządu DNS Group, Norbert Wyszyński opowiedział nam tymczasem, o czym każdy, kto chce być widoczny online, musi wiedzieć. Więcej na ten temat już 26 marca w Olsztynie (Hotel Bulwar, rejestracja na www.sdr2020.pl, wstęp wolny!).

Dajmy na to, że zajmuję się zawodowo projektowaniem wnętrz - jak dobrze wypozycjonować stronę mojej pracowni, od czego zacząć, o czym koniecznie warto wiedzieć? Jakie miałby Pan rady dla przedsiębiorców z tej branży?

To o czym musimy pamiętać przy pozycjonowaniu każdej strony internetowej to fakt, że wyszukiwarka internetowa to coś więcej niż prosty katalog stron pogrupowanych według słów kluczowych lub kategorii. Do roku 2009 wyszukiwarka Google indeksowała strony na podstawie listy słów kluczowych podanych w kodzie HTML strony. W chwili obecnej kluczowa dla widoczności strony jest jej zawartość, zarówno w odniesieniu do treści jak i umieszczanych grafik.

Strony internetowe architektów wnętrz, podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych branż, są oceniane przez roboty wyszukiwarki Google na podstawie zawartej na nich treści. Przedstawiciele giganta z Mountain View wielokrotnie przekazywali informację, że treść opublikowana na stronie musi być poprawna językowo, przekazywać wartościowe dla odbiorcy informacje, które wzbogacą jego wiedzę oraz musi wyczerpywać poruszany temat. Spełnienie tych kryteriów jest niezbędne dla uznania strony przez roboty Google za wartą publikacji na wysokich pozycjach.

Każdorazowo, kiedy Google odwiedza stronę i analizuje jej treści, utrwala się jej jakość, ważne jest więc systematyczne zwiększanie częstotliwości odwiedzin robotów Google na stronie internetowej. Odwiedziny takie najłatwiej jest uzyskać poprzez proces linkowania. Wyszukiwarka Google identyfikuje dwa mechanizmy linkowania. Linkowanie sztuczne, polegające na doprowadzaniu do strony dużej ilości linków z niepowiązanych tematycznie źródeł. Ta metoda linkowania jest sprzeczna z regulacjami Google i może prowadzić do ukarania strony. Natomiast linkowanie naturalne dostarczane z social mediów, wpisów blogowych na stronach powiązanych tematycznie oraz z artykułów na portalach branżowych intensyfikuje częstotliwość odwiedzin i skutecznie podnosi pozycje strony w Google.

Jak powinna w ogóle wyglądać strona architekta wnętrz aby była łatwa do wypozycjonowania? 

Strony architektów wnętrz należą do tej samej, specyficznej grupy, do której zaliczyć możemy również fotografów ślubnych, projektantów ogrodów oraz projektantów ubrań. Są to witryny silnie bazujące na aspekcie wizualnym. Zrozumiałym jest, że właściciele tych stron pragną pochwalić się swoimi realizacjami przed potencjalnym klientem. Należy jednak pamiętać, że większość użytkowników nie wykorzystuje monitorów w rozdzielczości HD lub 4k. Najpopularniejszą rozdzielczością monitora komputerowego w Polsce jest w chwili obecnej 1366x768 px używane zaledwie przez 11% wszystkich internautów. Największą rozdzielczością ekranu posiadającą liczną grupę użytkowników jest 1920x1080px - korzysta z niej 5% internautów w Polsce. Dostosowywanie stron do wyższych rozdzielczości jedynie spowalnia ich działanie utrudniając odbiór stron osobom korzystającym z internetu niskiej prędkości lub użytkowników urządzeń mobilnych, którzy stanowią 70% internautów w Polsce

Podstawową zasadą o jakiej należy pamiętać przy tworzeniu stron internetowych jest fakt, że grafika umieszczona na stronie powinna być tak duża i nie większa niż maksymalny rozmiar jaki zobaczą użytkownicy. Wiele stron architektów wnętrz nie osiąga zadowalających wyników w wyszukiwarce Google nie przez błędnie prowadzony proces pozycjonowania, a przez elementarne błędy popełnione już na etapie tworzenia witryn. Wiele firm tworzących strony internetowe nie zajmuje się ich pozycjonowaniem, w związku z czym nie zwracają uwagi na prawidłową optymalizację. W DNS Group pierwszym etapem przy wdrażaniu web developera do pracy w zespole jest przeprowadzenie szczegółowego szkolenia z zakresu Technical SEO, które eliminuje błędy możliwe do popełnienia przy optymalizacji strony.

Proponuję przeprowadzić prosty test. Prawidłowo skonstruowana strona internetowa nawet przy założeniu posiadania galerii nie powinna przekraczać wagowo 10 – 15 MB. Jeśli okaże się, że pojedyncza grafika na stronie waży 5 MB oznacza to, że strona nie została prawidłowo zoptymalizowana.

Jako DNS Group prowadzicie działania SEO dla projektantów wnętrz - jakie problemy, wyzwania widzicie tu najczęściej?

Stopień trudności przy pozycjonowaniu strony internetowej najczęściej zależy nie od samej branży a od lokalizacji firmy i jej obszaru działania. Pozycjonowanie strony z Olsztyna jest o wiele łatwiejsze od strony z Wrocławia. Najtrudniejszym rynkiem jest natomiast Warszawa, gdzie spotykamy się z dużym nagromadzeniem konkurencji w praktycznie każdej branży. Sama branża projektowania wnętrz jest tematem bardzo wdzięcznym do pozycjonowania ze względu na możliwości, jakie daje ona przy pisaniu treści na stronę oraz treści blogowych. Dysponujemy tutaj nie kilkudziesięcioma a setkami fraz kluczowych, na bazie których możemy budować docieralność do potencjalnych klientów.

Wyzwaniem, a zarazem gwarantem sukcesu przy pozycjonowaniu strony w dowolnej branży jest wzajemne zrozumienie na linii właściciel strony – agencja i sprawna współpraca obu stron. Jak już wspomniałem strony architektów wnętrz bazują najczęściej na doznaniach estetycznych odbiorcy. Często nie idzie to w parze z umieszczeniem na nich długich i wartościowych treści w sposób nie zaburzający ogólnej estetyki. Jeśli udaje się przezwyciężyć obawy właściciela takiej strony odnośnie rozbudowy jej zawartości merytorycznej, jesteśmy o krok bliżej od sukcesu.

DNS Group stawiamy na otwartość i sprawną komunikację z klientem angażując w komunikację nie tylko opiekunów klienta, ale pozycjonerów i dział web developerski, by w możliwie przystępny, ale jednocześnie i profesjonalny sposób przedstawić klientowi dlaczego podejmowane przez nas działania przełożą się na jego sukces.