PARTNER PORTALU
Miejsce do pracy w domu: jak je urządzić? Radzi architekt wnętrz!

Miejsce do pracy w domu: jak je urządzić? Radzi architekt wnętrz!

Autor: Justyna Łotowska
26 paź 2022 20:57

Osoby pracujące zdalnie, a jest ich coraz więcej, potrzebują wygodnego home office, w którym mogliby efektywnie wykonywać swoje obowiązki. Gdzie i jak urządzić kąt do pracy, radzi architektka wnętrz Małgorzata Górska-Niwińska z Pracowni Architektonicznej MGN.

Dla tych, co posiadają duże mieszkanie lub dom, najlepszym rozwiązaniem będzie urządzenie gabinetu w osobnym pomieszczeniu. W ten sposób odseparują się od życia domowego, zyskując niezbędny do efektywnej pracy spokój oraz miejsce do przechowywania w zasięgu ręki dokumentów oraz wszystkich potrzebnych im rzeczy.

Jak wybrać biurko do pracy zdalnej?

Głównym meblem w pokoju do pracy jest oczywiście biurko. Należy dopasować jego wielkość do sprzętu, jak będzie na nim stać. Przyjmuje się, że optymalna długość blatu to 120 cm, a szerokość 60 cm, ale jeśli ma się na nim znaleźć duży monitor, klawiatura, mysz i dokumenty czy książki, lepiej wybrać biurko większe.

Jak wyposażyć miejsce do pracy zdalnej w domu?

Niezbędny jest również regał na dokumenty (w pojemnym zmieszczą się także książki, na które nie zawsze starcza miejsca w salonie!) oraz szafki na dodatkowy sprzęt, jak np. drukarka, a także wygodny fotel, który zapewni komfort podczas wielogodzinnego siedzenia. Model z podłokietnikami, z funkcją regulacji wysokości i ergonomicznie wyprofilowanym siedziskiem będzie idealny.

Warto też pomyśleć o strefie wypoczynkowej ze stolikiem, fotelami lub sofą (rozkładana umożliwi przenocowanie gości) – będzie gdzie przyjąć klientów albo zrelaksować się w przerwie w pracy. O ile metraż na to pozwala, gabinet może też pełnić funkcję pomieszczenia rekreacyjnego. Wystarczy wstawić do niego rower stacjonarny, bieżnię domową czy inny sprzęt do ćwiczeń.

Miejsce do pracy w sypialni - jak je zaaranżować?

Ci, którzy nie mogą przeznaczyć jednego z pokoi na gabinet, muszą poszukać miejsca na kąt do pracy gdzie indziej. Odpowiednia do tego jest sypialnia – pomieszczenie zazwyczaj nieużywane w ciągu dnia i odizolowane od części dziennej, w której rodzina spędza czas, nie zawsze zachowując się cicho.

Biurko i fotel mogą być takie same jak w gabinecie, ale jeśli pracujemy w domu okazjonalnie albo do pracy wystarczy nam tylko laptop, lepiej wybrać bardziej dekoracyjny mebel, np. konsolkę odpowiedniej wysokości czy przymocować do ściany blat, a krzesło biurowe zastąpić niewielkim fotelem czy krzesłem tapicerowanym o ładnej formie.

Tak efektownie zaaranżowany kącik nie narzuci swej praktycznej funkcji przeznaczonemu do wypoczynku pomieszczeniu oraz, co bardzo ważne, będzie służyć także jako toaletka, której obecność w sypialni jest jak najbardziej wskazana.

Miejsce do pracy w salonie - czy to dobry pomysł?

Home office można także urządzić w salonie czy otwartej przestrzeni dziennej. Nie jest to najlepszy pomysł, zwłaszcza jeśli nie mieszkasz sam. Inni domownicy będą przecież coś robić w kuchni, rozmawiać, oglądać telewizję i słuchać muzyki, co utrudni skupienie się na wykonywaniu obowiązków.

Jeśli już na takie rozwiązanie się zdecydujesz, radzę poszukać ustronnego miejsca i nieco je odizolować, np. ażurową ścianką, tak żeby zapewnić sobie nieco intymności i zapobiec wzajemnym przenikaniu się funkcji pracy i wypoczynku. Wybierając meble i dodatki, kieruj się stylem salonu. To niezawodny sposób, by wtopiły się w wystrój i nie zdominowały wnętrza.

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także