Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Zdrowo i smacznie. Te urządzania warto mieć w swojej kuchni

Autor: Redakcja Dobrzemieszkaj.pl
06 lip 2020 13:32

Dobry blender i wyciskarka przydadzą się w każdej kuchni. Dzięki nim przygotowanie wartościowego koktajlu czy smacznego soku będzie szybkie i proste.

Dobre zbilansowanie diety i dostarczanie niezbędnych dla zdrowia składników każdego dnia wcale nie jest takie proste. Pomóc mogą pełne witamin i mikroskładników warzywa i owoce – trzeba tylko wiedzieć, jak je smacznie podać. Bezcennym wsparciem są blendery kielichowe i wyciskarki wolnoobrotowe.

Soki czy koktajle?

Sok to doskonały napój witaminowy, jednocześnie uzupełniający braki płynów w organizmie. Nie obciąża układu pokarmowego i błyskawicznie wchłania się, zapewniając skondensowany zastrzyk składników odżywczych. Koktajle są gęstsze i bardziej sycące od soków, dlatego mogą zastępować posiłek. Możemy je wzbogacić jogurtem, mlekiem roślinnym, orzechami czy nasionami. Za pomocą blendera można więc przygotować sobie śniadanie w formie np. smoothie bowls, czyli koktajlu posypanego świeżymi owocami, bakaliami lub płatkami, a także obiad lub kolację w postaci zup kremów czy przecierów. Zarówno soki, jak i koktajle - poza witaminami i minerałami - zawierają też błonnik, który przede wszystkim odpowiada za dobrą pracę jelit. 

Bomba witaminowa

Aby wykorzystać pełen potencjał owoców i warzyw, warto zadbać o ich różnorodność. Dietetycy radzą, aby dobierać je w pięciu kolorach: zielone (ogórek, kiwi), czerwone, (pomidory, maliny), żółte (dynie, brzoskwinie), białe (melony, pietruszka) oraz fioletowe (śliwki, modra kapusta).

Owoce i warzywa możemy komponować na wiele sposobów, choć trzeba wiedzieć, że istnieją połączenia niekorzystnie wpływające na wchłanianie składników mineralnych przez nasz organizm. Taką antyparą jest pomidor i ogórek. W pomidorach występuje witamina C, natomiast ogórki zawierają askorbinozę – enzym, który ją rozkłada. Dlatego nie należy łączyć tych warzyw. Przykładem prawidłowego zestawienia jest burak i cytryna. Burak jest bogaty w żelazo, natomiast zawarta w cytrynie witamina C ułatwia wchłanianie tego pierwiastka.

Abecadło zdrowia

Witaminy i minerały są niezbędne dla naszego zdrowia. Jakie konkretnie?

Witamina A jest bardzo ważna dla naszego wzroku, sprzyja regeneracji komórek, działa ochronnie na skórę i błony śluzowe. Występuje w postaci karotenoidów w marchwi, szpinaku, sałacie, czerwonej papryce, śliwkach, wiśniach, morelach i brzoskwiniach.

Witamina B1 jest niezbędna dla funkcjonowania naszego układu nerwowego. Dostarczamy ją w kalafiorach, porach, bananach, mandarynkach, śliwkach, orzeszkach pistacjowych
i arachidowych. Witamina B2 ma również korzystny wpływ na wzrok i system nerwowy. Znajduje się w bananach, brokułach i szpinaku.

Niedobór witaminy B6 grozi niedokrwistością i zwiększoną podatnością na zakażenia. Jej rezerwuarem jest kapusta pekińska i czerwona papryka. Witamina C odgrywa ważną rolę
w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia, wpływa na przyspieszenie procesu gojenia ran i zrastanie kości, zwiększa odporność na choroby bakteryjne i wirusowe. Dobrym źródłem są truskawki, czarna porzeczka, natka pietruszki i papryka.

Witamina E przede wszystkim zapobiega uszkodzeniu naczyń krwionośnych i opóźnia procesy starzenia. Znajdziemy ją w kapuście, papryce, pomidorach, jabłkach i orzechach. Witamina K ma działanie przeciwkrwotoczne, antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, jak również przeciwzapalne. Znajduje się w zielonych roślinach – brukselce, brokułach, jarmużu, sałacie.

Równie ważne jak witaminy są minerały - magnez, potas, żelazo. Bez nich wiele procesów życiowych byłoby niemożliwych. Warzywa i owoce są ich najlepszym źródłem.

Do przygotowania wartościowych koktajli najlepsze są blendery kielichowe, z pomocą których w ciągu zaledwie minuty można przygotować sobie witaminową bombę. W przygotowaniu domowych soków najlepiej sprawdzają się wyciskarki wolnoobrotowe. Umożliwiają bowiem najefektywniejsze pozyskanie witamin, minerałów i błonnika 

Komentarze

Zaloguj się

Zobacz także